کد خبر: 1236460
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است خوشبختانه یکی از طرح‌های مهمی که از سوی دولت سیزدهم پیگیری شد، طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» بود. این طرح به عنوان یکی از محور‌های راهبردی در ایجاد امنیت انرژی و مقاوم‌سازی اقتصاد تصویب شد. دولت سیزدهم خود به خوبی به سمت توسعه زنجیره ارزش رفت و حتی طرح مورد بحث ذیل مواد ۱۳ و ۱۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با مفهوم «کاهش خام فروشی و افزایش و پایدارسازی درآمد‌های زنجیره نفت و گاز» قرار گرفت. 
 
سعید نوری کرم، کارشناس انرژی درباره سیاست‌هایی که در حوزه انرژی در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد به «جوان» می‌گوید: بر اساس طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» ارتقا و بهینه‌سازی هفت پالایشگاه نفت خام تبریز، شیراز، تهران، اصفهان، بندرعباس، شازند اراک و آبادان در دستور کار قرار گرفت. بر پایه این طرح، احداث دو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت شهید سلیمانی و مروارید مکران و یک پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی مهرخلیج فارس مدنظر قرار گرفته و سرمایه‌گذاری برای ساخت آن نیز آغاز شده است. طرح‌هایی که ذکر شد، اهمیت بسیار زیادی دارند. نیاز است این طرح‌ها در دولت چهاردهم نیز در دستور کار باشد تا بهره‌برداری نهایی از آن‌ها صورت بگیرد و به نتیجه برسد. 
نوری کرم در باره اهمیت سیاستگذاری در راستای فاصله گرفتن از خام فروشی و حرکت به سمت تولید فرآورده‌ها و عملکرد دولت سیزدهم در این زمینه تصریح می‌کند: راهبرد و سیاستگذاری کاهش خام فروشی و افزایش ظرفیت پالایشی به‌منظور تولید فرآورده‌های با ارزش و محصولات پتروشیمیایی به این لحاظ دارای اهمیت بوده که این محصولات به راحتی تحریم‌پذیر نیستند و به کمک همین رویکرد نیز دولت سیزدهم توانست ارزآوری خود را افزایش دهد. علاوه بر این موضوع، اختلاف قیمت نفت خام با محصولات پالایشی همچون بنزین و گازوئیل بسیار زیاد است و به همین دلیل تولید فرآورده‌های نفتی و صادرات آن‌ها اهمیت دارد. 
وی ادامه می‌دهد: راهبرد دولت شهید رئیسی در توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی کشور علاوه بر این‌که موجب مقابله با تحریم‌ها خواهد شد، مورد تأکید قوانین و اسناد بالادستی است. با ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر نسبت به فروش نفت خام به اقتصاد کشور و ارزآوری بیشتر نیز کمک شد و لازم است در دولت چهاردهم پیگیری شود. 
نوری‌کرم در پایان می‌گوید: از آنجا که افزایش ظرفیت پالایش نفت خام، محصولات و فروشندگان نفت را افزایش می‌دهد و این مانعی بزرگ برای تحریم‌پذیری نفت است، ضروری است ظرفیت پالایش کشور به منظور خنثی‌سازی تحریم‌ها، عمل و پایبندی به قوانین و مقررات کشور همچون سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، مواد ۱۳ و ۱۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ماده ۱۲۸ قانون برنامه پنجم، بند «الف» ماده ۴۴ قانون برنامه ششم، بند «ب» ماده ۴۴ قانون برنامه هفتم توسعه و قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، مطابق با استاندارد‌های کمیت و کیفیت پالایشگاهی افزایش یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار